söndag 31 januari 2016

Trädgårdssvammel

Det känns ju lite segt så här i början måste jag erkänna, innan bygglovet är godkänt så går det ju inte att i praktiken faktiskt göra någonting. Marcus harvar på så klart, med ritningar och beslut om hur rör och grejer ska dras. Jag har liksom inte så mycket att bidra med. Jag kikar runt på golv och kök och sånt och tänker att ju tidigare vi börjar funderar på de "ytliga" grejerna desto större är chansen att vi tar ett beslut som vi blir nöjda med när det väl kommer till kritan. Men herregud, det känns som att det är 100 år kvar tills man faktiskt får måla den där väggen eller lägga det där golvet!

Något som jag däremot dagdrömmer om hela tiden är min trädgård. Snart kan jag faktiskt säga att jag har en trädgård. Som jag har längtat! Det är minst ett år kvar innan vi får njuta av den på riktigt men det är en ren jävla fröjd att bläddra i trädgårdstidningar och böcker och fantisera om vilka växter jag ska ha, hur det ska se ut, hur mycket jag ska få vara ute och gräva och plocka och pyssla... Älskar när man är i ett så tidigt skede att man kan ha så pass orealistiska visioner och faktiskt tro på att de kommer slå in! För let's face it, jag har knappt tid att vattna mina krukväxter som mitt liv ser ut idag. Och jag kommer förmodligen inte få mer fritid om ett år eller två. But still. Det är fint att drömma.


























Min absoluta favorittidning, kategori trädgård, är Trädgårdsliv. Så fina bilder, välskrivna texter, intressanta trädgårdsreportage... Och så boken Låt det Spira, where do I begin? Förtjusande bok om vilda, vackra trädgårdar där grönskan får leva sitt egna liv och flyta ihop med naturen runtomkring. Precis så vill jag ha det, att man liksom knappt ser vart trädgården tar slut och skogen börjar. Tänk att vi kommer ha värsta svamp och bärskogen precis utanför knuten! (tjuter inombords)
Anyway, i brist på annat får ni en bild på lite fina tulpaner som jag hämtade till butiken från Årsta imorse. I veckan tänkte jag lägga upp våra ritningar på huset, det blir kul! Hörs!


2 kommentarer:

Karro och King :) sa...

Visst är det spännande att få planera sin trädgård :) Och huset oxå såklart! Vi har oxå byggt hus, flyttade in för drygt ett år sen nu :) Till sommaren hoppas jag att vi har hyfsad koll på trädgården, det har tagit lite tid att få till saker och ting :)

Josephine sa...

Tack för din kommentar! Kan tänka mig att många saker tar längre tid än man tror :) ert hus är jättefint! Kul att kolla dina gamla inlägg och se framstegen.